Apakah Yang Dimaksudkan Sebagai Virus Komputer?

Apa itu Virus Komputer? 


---> Sebuah program komputer yang berpotensi merosakkan & mampu menyalinkan dirinya sendiri serta menyebabkan kerugian besar bagi fail atau program lain tanpa kebenaran atau pengetahuan pengguna. 


Jenis-jenis virus komputer: - 
Berbagai jenis virus yang telah dikenal pasti adalah sebagai berikut- 


1) Virus Boot Sektor: - Boot sector virus menginfeksi baik master boot record dari hard disk atau floppy drive. Boot record, program yang bertanggung jawab untuk booting sistem operasi, digantikan oleh virus. Virus itu sama ada menyalin program master boot ke bahagian lain dari hard disk atau menggantikannya dengan yang baru. Mereka menjangkiti komputer ketika boot up atau ketika mengakses floppy disk yang dijangkiti di floppy drive. Sekali sebuah sistem yang dijangkiti dengan virus boot sektor, setiap cakera yang tidak dilindungi oleh sistem non-write-protect akan dapat dicapai oleh sistem ini dan akan dijangkiti. 


Contoh virus boot- sektor Michelangelo dan Stoned. 


2) Fail atau Program Virus: - Beberapa file / program, ketika dijalankan, memuat naik virus dalam memori dan menjalankan fungsi standard untuk menjangkiti sistem. Mereka menginfeksi file program dengan sambungan seperti EXE, .. COM,. BIN,. DRV dan. SYS. 


Beberapa virus fail yang umum adalah Week, Cascade. 


3) Multipartite Virus: - Sebuah virus multipartite adalah virus komputer yang menjangkiti beberapa platform target yang berbeza, dan tetap secara rekursif infektif dalam target masing-masing. Ia cuba untuk menyerang baik boot sector dan executable, atau program, dalam masa yang sama. Ketika virus melekat pada sektor boot, pada gilirannya akan mempengaruhi fail sistem, dan ketika virus melekat pada fail, maka pada gilirannya akan menjangkiti boot sector. 
Virus jenis ini dapat kembali menjangkiti sistem berulang lagi jika semua bahagian dari virus tidak dibasmi. 


Ghostball adalah virus multipartite pertama, ditemui oleh Fridrik Skulason pada bulan Oktober 1989. 
Contoh lain adalah Invader, Flip, dll 


4) Stealth Virus: - Virus ini diam-diam di alam komputer, bererti ia menggunakan pelbagai kaedah untuk menyembunyikan diri untuk mengelakkan pengesanan. Ia kadang-kadang mengeluarkan diri dari memori sementara untuk mengelakkan pengesanan oleh antivirus. Ia agak sukar untuk dikesan. Ketika sebuah program antivirus cuba untuk mengesan virus, stealth virus memberi 'feed' kepada program antivirus gambaran yang bersih dari sektor fail atau boot. 


5) Polymorphic Virus: - polymorphic virus mempunyai kemampuan untuk bermutasi, membayangkan bahawa mereka mengubah kod virus yang dikenali sebagai tanda tangan setiap kali mereka menyebar atau menulari. Jadi program antivirus yang mengimbas kod virus tertentu tidak dapat mengesan kehadiran virus itu. 


6) Macro Virus: - Sebuah virus makro adalah virus komputer yang "menjangkiti" Microsoft Word atau aplikasi yang serupa dan menyebabkan urutan tindakan yang harus dilakukan menjadi automatik ketika aplikasi dijalankan atau sesuatu perbuatan yang lain yang mencetuskan aplikasi itu 'terkeluar'. Virus makro sering menyebar sebagai virus e-mel. contoh terkenal adalah Virus Concept dan Worm Melissa.

Powered by Blogger.