Apakah Yang Dimaksudkan Sebagai Malware?

Apa itu malware? definisi malware? entri ini akan mengupas lebih lanjut berkenaan dengan terma yang selalu digunakan pada masa kini..

Malware

Malware telah menjadi masalah semua orang yang menggunakan komputer bagi sepanjang zaman..Malware adalah kata singkatan dari Malicious Software (perisian yang berbahaya).
Sebuah Malware pada dasarnya adalah sebuah program yang direka khas untuk menjangkiti sebuah sistem komputer tanpa pemiliknya diberitahu terlebih dahulu.




Jenis Malware

Malware ada dalam berbagai bentuk. Jenis disebutkan di bawah ini adalah beberapa jenis malware yang paling umum.

1. Trojan Horse - Virus Trojan atau Trojan Horse adalah salah satu jenis yang paling umum dari malware. Trojan banyak digunakan untuk mengendalikan komputer mangsa, berbanding dengan menjangkiti atau merosakkan fail-fail di komputernya. Sebuah Trojan horse, sekali dipasang ke dalam komputer mangsa akan dapat memberikan penggodam akses penuh ke komputer anda. Trojan adalah salah satu bentuk yang paling berbahaya dari malware.

2. Virus Komputer - Virus komputer adalah program berbahaya yang sebahagian besarnya dikembangkan untuk menjangkiti komputer, setelah menginfeksi komputer itu ia akan membuat ulangan atau menyalinkan dirinya sendiri. Virus adalah seperti parasit dan memerlukan perumah (host) lain untuk melampirkan dirinya bagi menjangkiti komputer.

3. Worms - Worms atau cecacing adalah hampir serupa dengan virus komputer cuma satu-satunya perbezaan jika hendak dibandingkan dengan virus komputer ialah ia tidak memerlukan perumah lain untuk melampirkan dirinya bagi menjangkiti komputer. Sekali worm menginfeksi komputer itu ia akan melakukan ulangan dan menyalin dirinya itu sendiri. Cecacing komputer adalah ancaman utama untuk rangkaian besar.

4. Keylogger - Sebuah Keylogger merupakan sebuah peranti keras atau perisian yang memantau setiap keystroke (keyboard stroke), screen shot, chatting dan lain-lain yang ditaip di komputer. Sebuah program keylogger tidak memerlukan akses fizikal ke komputer pengguna. Setiap orang dengan pengetahuan dasar/asas tentang komputer boleh menggunakan keylogger.

5. RAT - RAT adalah kependekan daripada "Remote Administration Tool" dan memang salah satu jenis yang paling berbahaya dari malware. Ia sangat serupa dengan Trojan. Setelah RAT dipasang pada komputer, penyerang dapat melakukan hampir apapun pada komputer remote seperti memasang keylogger, mematikan komputer, menginfeksi file dan lain-lain.

6. Adware - Adware adalah kata singkatan dari Advertisement-supported software (perisian sokongan iklan). Adware umumnya direka untuk memaparkan iklan pada komputer anda. Namun beberapa adware ini mungkin mengandungi virus berbahaya dan program pengintip (Spy software @ spyware) yang boleh membawa sistem komputer anda kepada kemusnahan.

Jadi ini adalah dari jenis yang paling umum untuk malware. Diharap anda semua akan mengambil inisiatif untuk berjaga-jaga terhadap serangan malware dengan menggunakan Antivirus yang paling terbaru. MY HACKERS ARE HERE merekomenkan ESET SMART SECURITY 4 atau ESET ANTIVIRUS 4 untuk perlindungan yang maksimum.


Sila ke sini---> Eset Smart Security 4.2.71.2 Including Username and Password Finder




Powered by Blogger.