Cara/Panduan Memilih Torrent Yang Paling Laju

Bulan puasa ni memang terasa sangat 'lemaunya'.. So.. Mr.Hac harap anda yang menjadi pengunjung setia blog ini boleh memaafkan kami para 'pengepos', atas kelewatan menerbitkan bahan bacaan bermutu untuk anda (kalau kurang mutunya maaf!)

Ini mungkin adalah entri terakhir Mr.Hac.................................. tentang Torrent..
Sila baca entri Mr.Hac tentang Torrent sebelum ini:

-> Pengenalan Kepada BitTorrent/Torrent

-> Torrent Downloader/Client Terbaik

P/S: Penting untuk anda faham teori Torrent dari awal.


Mr.Hac ingin memendekkan entri ini kerana sedang terfikirkan idea untuk menulis entri yang lain. Jadi, berdasarkan tajuk, panduan untuk memilih fail Torrent yang paling laju untuk dimuat turun adalah dengan melihat kepada ratio Seeders dan Peers (Swarm). Jika jumlah ratio Seeders melebihi Peers, maka ia adalah fail Torrent yang patut dipilih, kerana secara teorinya Seeders tidak 'mengambil' bandwidth dengan memuat turun fail, tetapi Seeders 'memberikan' bandwidth atas dasar perkongsian dengan memuat naik kembali fail yang telah dimuat turun.

Kemudian, jika anda menggunakan BitComet, atau uTorrent, apa yang terbaik untuk anda lakukan ialah dengan menjadi Seeders yang berkaliber, iaitu dengan sentiasa memuat naik kembali kesemua fail yang telah anda muat turun dengan cara membiarkan klien anda terbuka lebih lama selepas siap memuat turun. Lebih banyak, lebih lama, lebih baik. Dengan cara ini, uTorrent akan melihat anda memberikan komitmen yang baik lalu menghantar kepada anda bandwidth yang 'sepatutnya'. Tambahan pula klien BitComet menggunakan sistem 'Ranking' untuk menentukan 'siapa anda'. Oleh itu, cuba dapatkan point dan ranking yang terbaik untuk melihat dan mendapatkan kesannya.

Anda perlu fahamkan konsep BitTorrent, kerana ia adalah komuniti 'memberi dan menerima'. Jangan hanya tahu menerima tanpa memberi, kerana ini adalah cara BitTorrent kekal 'hidup'. Apabila anda menjadi Seeders yang berwibawa, komputer dari Trackers tidak akan teragak-agak untuk membantu anda memuat turun apapun fail yang anda inginkan dengan pantas. Walaupun ini cuma satu teori, tetapi kenapa tidak anda buktikan teori ini sendiri? Ada juga yang mengatakan untuk mendapatkan bandwidth yang lebih, dan laju, anda perlu melakukan proses portforwarding. Caranya tidak sama untuk setiap router. Oleh itu anda perlu Google sendiri bagi mendapatkan tutorial yang tepat. Biarpun portforwarding dikatakan tidak banyak membantu (kerana tindakan ISP menyekat port yang selalu digunakan oleh perisian P2P), tetapi sekurang-kurangnya jika ada penambahan kelajuan walaupun sedikit itu sudah lebih dari cukup.

Selain itu, penggunaan VPN dikatakan dapat membantu 'network environment' yang disekat oleh Corporate Firewall seperti Websense, Sonic Wall, dan Barracuda. Bagi kebanyakan penyedia servis rangkaian internet (Internet Service Provider @ ISP) di Malaysia ini, mungkin mereka tidak menyekat dengan agresif, namun tindakan menyekat laman-laman Torrent serta port-port yang selalu digunakan adalah satu tindakan yang menyusahkan. Namun, ia menjadi pemangkin untuk rakyat Malaysia menjadi lebih kreatif dalam mengatasi masalah ini, dan kerana itulah wujudnya entri-entri blog seperti yang sedang anda baca sekarang...

Untuk mendapatkan lebih banyak tips seperti ini (tentang Torrent), rajin-rajinlah Google, dan menyertai mana-mana forum yang berkaitan. Sekian, dan salam hormat.
Powered by Blogger.