Public Keylogger vs Industrial Keylogger

Mr.Hac telah melakukan beberapa kajian terhadap 'tingkah laku' public/home keylogger dan industrial/commercial keylogger. Mr.Hac dapat merumuskan bahawa jika anda benar-benar mahu selamat dari sebarang jenis 'trojan di dalam trojan' yang gagal dikesan oleh antivirus anda, adalah lebih baik anda membeli keylogger (industrial) yang sah dari pembangunnya.

Kenapa? Ini adalah kerana pada kebanyakan public keylogger, ianya telah dibuat oleh Elite Hackers yang mahir atau pakar dalam bahasa pengaturcaraan. Mereka bukanlah bodoh, mahu memberi tanpa menerima apa-apa balasan. Jadi keylogger yang dihasilkan sememangnya bukan janji, tapi pasti mengandungi satu lagi 'server' keylogger yang telah 'disuntik' ke dalamnya. Tujuan? Mudah dan ringkas untuk difahami.. Hanya untuk mendapatkan maklumat sulit dan peribadi penggunanya. Bayangkan jika pengguna tersebut menaip maklumat log masuk dalam laman web bank, Paypal, Nuffnang... errr? Sudah tentu dengan mudah akaun mereka akan digodam. Ya.. Bukan janji lagi tapi pasti. (Hati-hati dengan fail yang bernama 'stub.exe' kerana selalunya ia adalah fail yang akan menjalankan keylogger secara senyap selepas perisian yang berhubung dengannya dijalankan)


Berbeza dengan industrial keylogger yang dijual secara umum di internet, ia jauh lebih selamat, dikemaskini secara konsisten oleh para pembangunnya (dengan tujuan untuk melepasi pengesanan antivirus), serta lebih canggih dengan pelbagai ciri yang sangat lengkap. Walaupun kadangkala harganya agak 'tidak munasabah', itu jauh lebih baik dari mendedahkan akaun anda kepada risiko penggodam. Mana mahu? Hilang RM100 kerana nak mencuba keylogger dari syarikat yang dipercayai intergritinya, atau hilang beribu-ribu wang di bank akibat menggunakan public keylogger?

Satu lagi pesanan Mr.Hac, seboleh-bolehnya kurangkan penggunaan perisian versi crack kerana dikhuatiri ia juga telah disuntik dengan keylogger, apatah lagi jika perisian itu adalah keylogger versi crack!

Powered by Blogger.