Review myemail.my : E-mel 1Malaysia

Pertama kali terbaca tentang myemail.my di eins.my, Mr.Hac terus mencuba sendiri e-mel yang telah dibina oleh syarikat Tricubes itu. E-mel yang digelar sebagai e-mel 1Malaysia itu bagaimanapun masih dalam peringkat beta.



Rekabentuk paparan muka hadapan. Penuh dengan warna merah. Menunya tampak ringkas, bersahaja, biasa, tetapi boleh dikatakan kemas dan cantik.
Perlu lebih penambahbaikan supaya paparannya warnanya tidak menjengkelkan mata yang melihat.
TamTam? hah??


Paparan sebelum masuk ke inbox. No Komen..



Paparan dari bahagian inbox.


Ah.. Malasnya nak tulis review pasal myemail.my ni.. Laman e-mel ini perlu banyak penambahbaikan dari segi paparan antaramuka, dari segi pembaikan bugs, kerana ada beberapa kali Mr.Hac masuk ke bahagian inbox, ia mengalami 'technical error' dan tiada sebarang paparan yang keluar. Mr.Hac faham ia masih di peringkat beta, oleh itu Mr.Hac berharap pada peringkat stable akan datang, bugs 'kecil-kecilan' seperti ini sudah diperbaiki. Mr.Hac juga kurang berkenan dengan warna merah yang memenuhi ruang paparan e-mel myemail.my.. Tidak pasti mengapa ia direka sebegitu.

Sedangkan jika kita melihat kepada Gmail, warnanya sangat ringkas tetapi laju, begitu juga dengan Yahoomail rilis terbaru, gabungan warna biru muda yang begitu menenangkan, dan ciri kelajuan pembukaan e-mel juga amat memuaskan hati. Sememangnya anda boleh menukar tema (theme) pada myemail.my, dan ciri inilah yang 'menyelamatkannya'.

Anda akan mendapat ruang penyimpanan sebanyak 25GB selepas siap mendaftar dan mengesahkan pendaftaran melalui e-mel alternatif yang dipilih oleh anda. 25GB, cukup lah? kan? errr.. (cukup ke?)
Pendaftaran akan menggunakan nama yang tertera pada MyKad anda. Ciri ini mungkin kurang disenangi oleh mereka yang inginkan 'kebebasan' dalam komunikasi di internet. So you're no longer anonymous huh? hahah.. Cukuplah kot setakat ni. Hmm..

Setakat ini belum ada lagi komunikasi e-mel yang Mr.Hac lakukan melalui myemail.my. Review ini hanya menyentuh mengenai isu paparannya dan juga bugs yang bakal anda hadapi. Mahu mencubanya sendiri? Sila ke -> myemail.my
Powered by Blogger.