OpenVPN GUI Untuk Ubuntu : Kaedah Membuat Tetapan

Atas permintaan dari seorang pembaca, Mr.Hac membikin entri ini, dengan harapan para pengguna komputer dengan sistem operasi Linux khususnya Ubuntu akan dapat menggunakan servis VPN terutamanya OpenVPN secara menyeluruh dan berkesan.

Mr.Hac sarankan agar pembaca menggunakan servis OpenVPN sama ada dari RealVPN atau Your Free VPN. Tahukah anda, menggunakan OpenVPN pada Ubuntu adalah jauh lebih mudah berbanding Windows? Anda tidak perlu memasang sebarang perisian khusus sebaliknya hanya perlu memasang OpenVPN plugin pada network manager. Caranya pula adalah sangat mudah. Buka Ubuntu Software Center, taipkan pada kotak carian 'network-manager-openvpn' (tanpa pembuka dan penutup kata) dan klik pada Install. Lihat pada gambar di bawah:


P/S: Disebabkan Mr.Hac sudah memasangnya, maka butang 'Install' digantikan dengan 'Remove'.

Setelah anda muat turun fail konfigurasi OpenVPN dari laman web pembangunnya, klik pada ikon network manager, pergi kepada VPN Connections -> Configure VPN...

Anda akan dapat lihat pilihan 'OpenVPN' berbanding 'PPTP' sebelum anda memasang plugin tersebut. Klik pada butang 'Create...' untuk meneruskan proses tetapan.


Klik pada butang 'Import'


Cari fail tetapan OpenVPN dengan extension 'ovpn'. Sebagai contoh lihat gambar di bawah:


Wallah! Seterusnya semua tetapan tersedia secara automatik! Klik pada 'Save', kemudian 'Close' dan anda kini boleh klik pada VPN yang sudah pun siap. Jika ia tidak kelihatan pada network manager, restart komputer anda. Itu sahaja.


Tetapi bagaimana pula halnya dengan fail konfigurasi Your Free VPN yang menggabungkan fail 'certificate' (.crt) dalam satu fail 'ovpn' yang sama? Bagaimana cara untuk menggunakan fail certificate itu?
Sebenarnya tak susah pun. Mr.Hac menemui sendiri cara ini (godek sana sini, akhirnya berjaya)

Anda cuma perlu memilih tetapan yang sama dengan RealVPN iaitu di bawah menu 'Authentication' terdapat pilihan 'Type'. Pilih 'Password' dan masukkan nama pengguna (username) serta kata laluan anda yang diperolehi melalui e-mel. Kemudian klik pada tetapan 'CA Certificate', cari fail .ovpn untuk Your Free VPN. Tidak dapat dilihat bukan? Ini kerana pengurus tetingkap hanya mengesan fail dengan extension .crt dan yang 'seangkatan' dengannya untuk kategori certificate. Jadi, apa yang perlu anda lakukan hanyalah seret dan lepas (drag and drop) fail .ovpn itu ke pengurus tetingkap dan ia akan kelihatan. Selebihnya kaedahnya adalah sama dengan RealVPN! Lihat pada gambar berikut dan anda akan faham!





Selamat mencuba dan selamat berjaya! Nak lagi best?
Anda boleh memeriksa alamat IP anda sama ada sudah bertukar atau tidak
di sini -> Apakah IP Saya?

NOTA: Sekiranya anda diminta untuk memasukkan kata laluan semasa proses sambungan VPN sedang dijalankan (Proses validasi), sila masukkan KATA LALUAN AKAUN VPN ANDA.
Powered by Blogger.