Cara Terbaik Menyekat USB Anda Sebagai Penyebar Virus

Salam sekalian jelata yang di rindui…

Sebenarnya... terlalu banyak yang hendak di kongsikan di sini. Dek keterbatasan waktu, azam minima 2 entri seminggu tak tercapai oleh azam..huhuhu. Kita tabik dengan Tuan Arya Putra.. tanpa kami penulis di sinipun beliau sebenarnya mampu mengkarnivalkan blognya dengan puluhan entri bak hujan. Anda carilah blog IT BM di Malaysia yang paling pantas kemaskininya selain blog IT bersumberkan berita, forum dan plagiat. Hebat tak? Dan anda adalah di antara pembaca yang ‘terhebat’ kerana telah berada di dalam blog yang ‘hebat’.

Setiap kali komputer di hidupkan.. adakah anda rasa selamat dari VIRUS? YA… anda memang selamat bila di lindungi oleh Kaspersky atau AVG atau Avira dan seumpamanya. YA… anda bertambah lebih selamat bila komputer anda sudah ada Spyware Terminator atau SuperAntiSpyware atau Malwarebytes atau sejenisnya. Cukup ke?

Dammnn… Memang tak cukup! VIRUS tercipta dari pelbagai cara dan ia juga datang dari berbagai gaya. Salah satunya ia datang melalui USB pc anda. Virus jenis ini juga di kategorikan sebagai Malware tahap bahaya. Ia merebak secara diam untuk merosakkan fail dan akan bertapak dalam pc anda sebagai pengintip. Jangan haraplah antivirus besar seperti Kaspersky, AVG, BitDefender dan seumpamanya akan kesan virus kecil macam ni. Apa kelas.. kompeni besar nak tangkap tender kecil!

Peranan kecil seperti ini kita serahkan kepada USB Disk Security. Harus di ingat biarpun berperanan kecil kewujudannya amat di perlukan. Kepada yang sudah tahu… kita kongsikan saja rasa tahu. Dan kepada yang belum tahu… jom kita ambil tahu! Dari pengalaman kita… USB Disk Security adalah sebuah aplikasi yang tak pernah lelap dari tugasnya. Ia akan mengesan dan menyekat secara auto anasir yang berbahaya seperti Malicious dan Autorun.inf pada setiap kali anda memasang usb.

Eh! Bukankah antivirus besar seperti Kaspersky telah ada fungsi untuk USB? Ya anda betul! Tapi kena faham juga, fungsi usb yang ada pada antivirus adalah untuk scan USB dan TIDAK bertindak secara auto menyekat dan menghapus virus kecil yang tersebar melalui usb.

Eh! Bukankah lebih selamat jika fungsi autoplay di matikan? Ya anda betul sekali lagi! Tapi ia sekadar tindakan menyekat sementara dan bukan bertindak sebagai penghapus virus. Padahal Malware atau sejenisnya tetap bernyawa dalam usb anda.

Paling hebat USB Disk Security tidak memerlukan kemaskini. Dan ia tetap berkesan dalam tugasannya walaupun tanpa talian internet (offline). Lebih baik aplikasi ini di lancarkan bersama start up dan jangan bimbang ia adalah perisian yang amat ringan. Tak kisahlah walaupun anda pengguna tegar ram bawah 1GB. Ianya juga serasi tanpa kompromi walaupun digandingkan dengan mana-mana antivirus berjenama di dunia ini.


Sistem: Semua OS Windows.

KEMASKINI TERKINI sila rujuk ke USB Disk Security 6.1.0.432 : Kemaskini

Klik -> USB Disk Security 6 ©pr67am™201110
Kata laluan: pr67am
Powered by Blogger.