Bagaimana Pecahkan (Crack) Perisian?

Assalamu'alaikum Dan Selamat Sejahtera Para Pembaca OMG! Hackers?

Baiklah pada hari ini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai cara-cara untuk pecahkan(crack) satu-satu perisian itu. Saya mengambil jalan mudah dengan mengambil contoh dari Youtube. Tapi dalam youtube tu bahasa inggeris. Yang ni saya ajar dalam Bahasa Melayu. Istimewa untuk anda. Hehe.

Mula-mula sekali anda muat turun dahulu apa yang saya senaraikan ini:

Okay sudah memuat turunnya? Kita ke langkah yang seterusnya.
  1. Pertama sekali sila buka program 4DiskClean Gold itu dahulu. Tetapi sebelum saya terlupa, anda buatlah salinan program itu dahulu, kot-kot la anda tersalah langkah, habis program tu betul-betul "dipecahkan". Okay selepas itu tekan pada "Register Now". Dan tekan pada "Enter Registration Code". Setelah itu, anda isi lah maklumat ikut suka anda. Tujuannya untuk mendapat ralat.

  2. Anda akan mendapat ralat seperti gambar di bawah. Ingat kata kunci ralat itu. Iaitu "WRONG REGISTRATION CODE"

  3. Seterusnya anda buka program W32Dasm yang baru saja anda muat turun sebentar tadi dan tutup program 4DiskClean Gold itu. Anda tekan pada butang yang saya tunjukkan dengan anak panah warna merah itu. Dan pilih program 4DsikClean Gold.exe.

  4. Kita akan cari kata kunci yang saya suruh anda ingat tadi di ruang carian(search) iaitu dengan tekanpada butang "Search" kemudian tekan "Find Text". Masukkan kata kunci tadi iaitu WRONG REGISTRATION CODE seperti di bawah dan tekan "Find Next".
  5. Selepas itu anda skrol ke atas dan cuba lihat 4 nombor seperti yang saya tunjukkan di bawah yang berwarna hijau pekat. Nombor itu adalah alamat yang menyebabkan berlakunya ralat itu berlaku. Untuk melepasinya kita mesti berhentikan operasi alamat itu. Kita perlu menukarnya bitnya ke 90 bit.

  6. Langkah yang seterusnya anda heret(drag) program 4DiskClean Gold ke Hiew32. Tekan f4 dan pilih "decode" selepas itu tekan f5 dan cari alamat-alamat tadi. Alamat pertama adalah .4AD61C (nombor ini mungkin berlainan dengan anda. Jadi gunakan nombor yang terpapar di skrin anda). Pastikan dot itu ada semasa melakukan proses mencari.

  7. Baiklah, setelah itu anda tukarkan nombor di hujung sekali iaitu 00 kepada 90. Kemudian anda patah balik ke nombor yang pertama iaitu 0F, anda tukar nombor itu ke 90 dan anda buat ini sehinggalah anda sampai ke nombor 90 yang terakhir.


  8. Akhirnya ia akan jadi seperti di dalam kotak merah itu. Kemudian tekan f9 untuk simpan(save).

  9. Anda ulangi langkah-langkah dari nombor 6 sampai nombor 8 dengan menggunakan alamat yang lain. Setelah siap hingga ke alamat terakhir, anda tekan f9 dan f10 untuk keluar(exit).
  10. Kemudian nak buat apa lagi? Uji la program itu, lihat sama ada menjadi atau pun tidak. Seperti biasa akan ada pop-up suruh anda register. Anda isi sahaja apa yang anda mahu dan tadaaa!!! Ianya akan mengeluarkan kotak mesej seperti ini.

  11. REGISTERED - Please close 4diskclean and reopen for full use

Semasa anda melakukan langkah-langkah seperti yang telah saya tunjukkan itu, anda mungkin akan mendapat mesej seperti di bawah ini. Anda perlu la menukar kepada perisian salinan yang lain. Kerana mesej itu menunjukkan program itu hanya untuk di baca sahaja.


Kalau anda tidak faham apa yang saya ajarkan ini, anda boleh lihat di video ini.



Baiklah. Itu sahaja yang dapat yang saya ajar. Kalau nak lebih advance, google la. ^^. Selamat mencuba!

Sekian.
Powered by Blogger.