Electronic Arts Bakal Menghadiri Ubuntu Developer Summit

Electronic Arts (EA) yang diketahui sebagai pengeluar permainan video terbesar bakal menghadiri Ubuntu Developer Summit (UDS) yang pertama pada 7 Mei 2012. EA adalah syarikat yang bertanggungjawab mengeluarkan permainan yang hebat seperti Battlefield 3, The Sims dan juga Mass Effect 3.

Adakah ini bermakna Ubuntu bakal menjadi platform gaming yang terbaik dalam kategori sistem operasi Linux? Adakah Ubuntu bakal dinobatkan sebagai sistem operasi 'gaming'?


Ini adalah kerana sebelum itu, Michael Larabel dari Phoronix telah bertemu dengan Gabe Newell di pejabat Valve untuk memastikan Steam Client dan Source Engine Games sedang dipindah alih ke Linux. Ini bererti dalam masa yang terdekat ini kita bakal merasai dan menggunakan Steam Client untuk Linux.


Jika perkara ini bukan khabar angin semata-mata, maka selepas ini tiada lagi alasan 'gaming' hanya untuk Windows. Seperti entri sebelumnya iaitu mengenai klien permainan Desura yang canggih, dengan penambahan klien permainan dari syarikat gergasi ini, adalah diharapkan para pengguna Windows juga bakal beralih kepada Linux.
Powered by Blogger.