Aplikasi-Aplikasi Android (Tak Boleh Hidup Tanpanya!) Siri 2

Reviu bahagian pertama di sini: Siri 1

Semua orang tahu saya bukan jenis suka bikin entry yang 'cliche'. Samalah halnya dengan filem-filem dan drama-drama Melayu yang semakin hari semakin cliche meskipun pengarahnya mengatakan ada kelainan.

Begitu juga dengan post saya ini. Seboleh-boleh dan semahu-mahunya saya tidak mahu ada point yang repetitive, atau perkara yang anda biasa 'dengar' dan baca di blog-blog lain. Jadi andai terdapat khilaf juga di bulan puasa ni, maafkanlah akal saya yang sedang kekusutan ini. Saya semahu-mahunya berikan isi kandungan yang terbaik setiap kali..errr..perghhh..cliche siot ayat niii.. XD

Life must go on. Entry kena juga bikin, kena update untuk peminat blog walaupun adakalanya cabaran kehidupan agak overwhelming. Phewww.. rupanya bila kepala sedang kusut, buka blog terus hati rasa 'sejuk'.

Jadi apa lagi aplikasi yang saya rasakan sebagai aplikasi 'core' untuk telefon bimbit saya? Buat masa ini, terdapat lebih 150 aplikasi yang telah terpasang, termasuk dari fail bukan rasmi melalui Google Play. Dari 150 aplikasi, cuma separuh yang boleh dikatakan selalu saya gunakan, dan dari separuh itu, hanya beberapa sahaja yang boleh dikatakan sukar untuk teruskan kehidupan tanpanya. Fwahhhh..

Aplikasi-Aplikasi Android (Tak Boleh Hidup Tanpanya!) Siri 2:

1. Textra SMS + Textra SMS Emoji Plugin (Percuma)

Sebenarnya saya agak ragu juga nak masukkan aplikasi ini ke dalam senarai. Namun setelah stock messenger app pada telefon ini buat 'hal', sms yang dihantar tidak sampai, serta prestasi yang agak perlahan, maka saya gantikan stock app tersebut dengan Textra SMS. Hasilnya? Tak perlu diberi promosi lebih-lebih. Cuba sendiri.


2. Next Browser (Percuma)

Apalah ertinya ada data plan berkoyan-koyan, megabyte megabit serabut-seraban, tapi nak buka laman web tidak boleh kerana stock Android browser terlalu perlahan? Ehhh..

Next Browser adalah generasi baru pelayar web untuk Android. Selain saiznya yang kecil (3MB++), ia juga pantas membuka laman web kegemaran anda. Dicipta oleh pembangun yang sama dengan pembangun Next Launcher 3D, prestasi pelayar web ini bukan satu persoalan lagi.


3. AdAway (Root) (Percuma)

Aplikasi pada zaman ini tiadalah lain yang menjadi sasaran para pembangun melainkan iklan. Iklan ini dapat membantu para pembangun menjana pendapatan mereka, kalau tak banyak sekalipun, dapat sedikit maka ringanlah jua bebanan harian mereka.

Namun jika iklan tersebut terlalu intrusif, dan mengganggu-gugat privasi pengguna, maka satu-satunya cara ialah dengan menyekat iklan tersebut dari terus muncul. AdAway adalah jalan penyelesaian kepada para pengguna yang sudah pun root peranti masing-masing. Ia bertindak melalui cara mengubahsuai fail host, dengan meletakkan 'penapis' kepada iklan-iklan.


4. Quran Android (Percuma)

Buat umat Islam, di bulan puasa ni, kalau nak banyakkan amal dan cepat pula dapat pahala, Quran Android ni dikirakan sebagai 'wajib ada'. Namun harapannya biarlah dibulan-bulan lain pun ia sentiasa terpasang jua kerana.... errr.. cliche tak kalau saya bikin ceramah percuma? XD

Apa yang saya amat suka pada aplikasi ini, selain ia percuma, ia juga mempunyai koleksi terjemahan yang hebat, sama ada dalam bahasa Melayu mahupun Inggeris. Ia juga punyai kebolehan untuk bookmark, dan anda boleh muat turun audio dari qari-qari terkenal untuk mendengarkan bacaan-bacaan ayat suci Al-Quran pada surah pilihan anda.



5. X-Plore File Manager (Percuma)

Pada mulanya, saya tak keruan kerana saya perlu pilih salah satu, sama ada ES File Explorer ataupun X-Plore File Manager. Namun setelah saya melakukan percubaan selama beberapa lama (tak ingatlah berapa lama!), saya simpulkan X-Plore File Manager adalah lebih baik. Kenapa?

1. Dual Panel.

2. Root Function (ada juga pada ES File Explorer).

3. Saiz lebih kecil, lebih kurang benda-benda yang 'bloated'! (1MB++)

4. Prestasi (performance) lebih baik.

5. Setiap kali dibuka, ia akan 'ingat' direktori terakhir yang telah dibuka.

Dan bermacam-macam fungsi lain lagilah! Hahah!


Nantikan siri seterusnya! Holleeeeeyyyyyyyy... XD

Powered by Blogger.