Tutorial C++ Bahagian 1 : Memasang IDE Pada Komputer

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sebelum anda belajar bahasa pengatucaraan C++ anda memerlukan perisian yang dipanggil IDE (Integrated Development Enviroment).



Apa Itu IDE?
IDE adalah satu persekitaran pembangunan interaktif sebuah aplikasi perisian yang menyediakan kemudahan kepada programmer untuk menulis coding dan seterusnya membangunkan perisian dengan bahasa mudahnnya IDE itu perisian untuk membangunkan perisian.

Bolehkah Menulis Code Program Tanpa IDE?
Jawapannya ya, boleh tidak ada masalah jika anda ingin menulis coding tanpa menggunakan IDE. Anda boleh juga menggunakan notepad sahaja untuk menulis coding. Tetapi jika anda menggunakan IDE ia jauh lebih mudah dan banyak membantu anda semasa menulis coding. IDE kebiasaanya disertakan dengan Source Code Editor, Debugger, Compiler dan beberapa fungsi yang lain yang akan membantu anda dalam membangunkan sesebuah program.

Menulis Coding Dengan Source Code Editor:





Menulis Coding Tanpa Source Code Editor:




IDE Yang Disyorkan:

Code Blocks
Dev C++
Microsoft Visual Express

Dalam Tutorial yang akan datang saya akan menggunakan Code Blocks sebagai persekitaran untuk menulis coding. Sebab itu tutorial ini akan mengajar anda untuk memasang Code Blocks dan bukannya IDE yang lain.

Step 1:



Step 2:



Step 3:



Step 4:




Step 5:




Step 6:



Step 7:






Sampai sini sahaja untuk tutorial ni. Next Tutorial saya akan ajar cara menggunakannya Shaa Allah. :)
Jika anda mempunyai masalah atau sebarang pertanyaan, boleh tulis di ruangan komen atau email terus ke felices.catus@gmail.com

Artikel Berkaitan: 
Pengenalan Bahasa Pengatucaraan (Programming Language)



Powered by Blogger.