Phoenix Bangkit Dari Abu Digital

The Pirate Bay


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.

Seperti kita sedia maklum dan buat netizen yang masih belum tahu, semalam, 1 Februari, The Pirate Bay atau lebih dikenali sebagai TPB sudah kembali bernafas walaupun masih belum beroperasi sepenuhnya selepas lebih 7 minggu server mereka diserbu dan dilumpuhkan penguatkuasa di Nacka Station - sebuah data center berketahanan nuklear yang dibangunkan di kompleks berbukit berhampiran Stockholm, Sweden.


Ibarat menantikan BR1M, berita ini sangat dinantikan buat penggemar torrent seluruh Malaysia. 404 error message masih kelihatan di beberapa seksyen seperti Register, Contact Us dan RSS. Look and feel masih mengimbau kembali memori lama laman dominan ".se" yang dikenali ramai itu.


Namun tidak seperti diharapkan, staf TPB nampaknya seperti berjalan ke beberapa arah berlainan. Staf TPB; WTC-SWE kelihatannya dipetik berkata "Itu bukan kami(The Pirate Bay)". Ini ditambah lagi dengan pengunduran Peter Sunde dari sejak dari Disember lepas dan mengatakan, "Ia lebih baik terus mati(merujuk kepada TPB)".


Buat masa sekarang, tak banyak yang kita boleh lakukan selain dari tunggu dan lihat. Itu sahaja buat masa sekarang,

Signing off,
MiM Jawi.
Powered by Blogger.