Google Membangunkan Sistem Operasi Baharu Secara Rahsia Dinamakan Sebagai Fuchsia


Google seringkali membawakan pembaharuan di dalam setiap perkara yang mereka lakukan. Android dan Chrome OS adalah manifestasi dari apa yang mereka usahakan di kebuk pejabat.

Namun apa yang mengejutkan, terkini mereka dikatakan sedang cuba membangunkan sebuah sistem operasi yang akan menguasakan produk-produk Internet of Things (IoT), dan ciri paling 'baru' ialah ia tidak lagi berasaskan kernel Linux.

Sistem operasi baharu itu dikenali sebagai Fuchsia, yang mana menurut Google ialah "Pink + Purple == Fuchsia (a new Operating System).

Sistem operasi tersebut menggunakan Magenta kernel, dicipta untuk bersaing dengan sistem operasi berorientasikan IoT seperti FreeRTOS atau ThreadX. Apa yang lebih menarik ialah Magenta direka bentuk supaya dapat menguasakan telefon pintar hinggalah kepada komputer.

Bagaimanakah rupanya? Google menggunakan Flutter sebagai paparan antaramuka pengguna (berupa Material Design), dan Dart sebagai bahasa pengaturcaraan utama.

Adakah Fuchsia akan menggantikan Android dan Chrome OS? Mungkin ya, mungkin juga ia hanya sekadar eksperimentasi dari Google. Sama-sama kita nantikan berita seterusnya.

Via Fuchsia GitHub, The Next Web


Powered by Blogger.