Penggodam Jual 200 Juta Maklumat Pengguna Akaun Yahoo Di Pasaran Gelap



Penggodam jual 200 juta maklumat pengguna akaun yahoo di pasaran gelap, (Dark Web) dan yahoo tahu tentang perkara ini. - Rujuk

Ini bukan berita buruk kali pertama bagi pengguna Yahoo, sebelum ini pun sudah banyak pencerobohan pengkalan data Yahoo dan lebih menyedihkan Yahoo seperti mengambil mudah tentang soal keselamatan pengguna mereka.

Dikenali dengan nama 'Peace', ini adalah kumpulan yang sama menceroboh pengkalan data laman web Myspace dan Linkedln, dan rasanya mereka ini cukup popular buat mereka yang selalu mengikuti perkembangan sisi gelap dunia siber.

Menurut apa yang dimaklumkan dari laman Motherboard, Yahoo sedar akan dakwaan tersebut tetapi tidak juga menafikan maklumat itu sahih.

Kami komited untuk melindungi keselamatan maklumat pengguna-pengguna kami dan kami ambil mana-mana tuntutan sedemikian dengan sangat serius. Pasukan keselamatan kami bekerja untuk menentukan fakta.

Yahoo bekerja keras untuk membuat pengguna-pengguna kami selamat, dan kami sentiasa menggalakkan pengguna-pengguna kami mewujudkan kata laluan kuat, atau melepaskan kata laluan sekali dengan menggunakan Yahoo Account Key, dan guna kata laluan berbeza untuk platform-platform berbeza.


Kami tak pasti apa yang dibuat dengan databased pengguna Yahoo, tapi yang pasti sudah tentunya mendatangkan keuntungan bagi pihak-pihak tertentu. Ialah, sekarang zaman teknologi, semuanya di hujung jari. Tinggal taip dan klik!

LOL!
Powered by Blogger.