Kelebihan dan Kekurangan Light Fidelity ( Li-Fi )


Li-Fi (Light Fidelity) ialah teknologi komunikasi tanpa wayar dua hala berkelajuan tinggi dan dirangkaikan sepenuhya sama seperti Wi-Fi. Dicipta oleh Professor. Harald Haas.
 Li-Fi adalah subset komunikasi tanpa wayar optik(OWC) dan boleh menjadi pelengkap kepada komunikasi RF (Wi-Fi atau rangkaian selular), atau pengganti dalam konteks penyiaran data. Setakat ini, kelaluannya diukur kira-kira 100 kali lebih cepat daripada Wi-Fi, mencapai 224 gigabit sesaat.
Ia adalah tanpa wayar dan menggunakan komunikasi cahaya nampak atau infra-merah dan berhampiran spektrum ultraungu (bukan gelombang frekuensi radio), sebahagian daripada teknologi komunikasi tanpa wayar optik, yang membawa lebih banyak maklumat, dan telah dicadangkan sebagai penyelesaian kepada batasan jalur lebar RF. Satu penyelesaian yang lengkap termasuklah proses pemiawaian yang diterajui industri. 

diatas serba sedikit pengenalan pada Li-Fi. dibawah disenaraikan beberapa Kelebihan serta kekurangan Li-Fi.

KELEBIHAN LI-FI
  • Dapat digunakan di area sensitif. Berbeza dengan Wi-Fi yang menggunakan gelombang radio, Li-Fi menggunakan cahaya sehingga tidak berpengaruh besar terhadap area-area sensitif,
  • Dengan Kelajuan yang lebih tinggi , Dengan gelombang cahaya Li-Fi diharapkan memiliki kecepatan jauh dari pada Wi-Fi.
  • Gelombang cahaya yang digunakan tidak dapat menembus dinding yang membuat Li-Fi bersifat privacy sehingga diharapkan lebih Selamat.
KEKURANGAN LI-FI

  • Seperti teknologi baru lainnya Li-Fi juga masih banyak yang perlu di tambah baik untuk dapat digunakan secara umum

Layan Video dibawah.


SEKIAN,

*Sumber : Wiki serta Blog umum
Powered by Blogger.