Perisian Wajib Pasang Setiap Kali Selepas Melakukan Format



1.Google Chrome/Firefox

Rasanya tak perlu diceritakan secara terperinci akan keperluan memasang pelayar web ini. Setiap satunya mempunyai kelebihan tersendiri. Terserah kepada citarasa masing-masing. Abam sendiri menggunakan Chrome untuk kesemua aktiviti internet.

2.SM Player/VLC

Pemain media semua dalam satu ini mampu memainkan pelbagai format media tanpa perlu memasang codec tambahan. VLC sering menjadi pilihan terutama pengguna Linux. Manakala abam pula memilih SM Player dek kerana boleh 'boost' volume melalui tetapan.

3. Winamp/Spotify

Mungkin ada yang akan kata ianya 'redundant' dengan nombor 2, tetapi pada abam, aplikasi/perisian Winamp ini tidak ada tukar gantinya. Ia pemain muzik terbaik dengan ciri-ciri yang tiada tolok banding. Ada pelbagai pemain muzik di internet yang boleh dipilih, tetapi hanya ada satu Winamp yang terunggul.

Spotify pula abam gunakan untuk strim lagu dengan mudah, yang dah disiapkan dalam satu senarai main. Senang nak strim lagu raya. Heheheh.

4. WinRAR

WinRAR adalah aplikasi pengekstrak dan pemadat yang premium. Selain ciri-cirinya yang banyak (yang biasanya abam tak teroka pun), ia juga menyokong ciri tema. Kalau bosan dengan tema asal, boleh tukar saja dengan mana-mana yang terdapat di internet (terutamanya di Deviant Art).

5. Revo Uninstaller

Betul, pengguna masih boleh menyahpasang aplikasi melalui Control Panel tu, tapi jangan tak tahu, masih ada yang 'terlepas pandang'. Dengan Revo Uninstaller, nyahpasang dilakukan secara total termasuklah apa yang tertinggal di registry.

6.OpenVPN

Hah, tak payah la abam nak tulis panjang lebar, sementelah blog ini pun banyak sudah menulis tentang VPN umumnya dan OpenVPN khususnya. Abam sendiri menggunakan TheLan VPN sebagai servis VPN terbaik dan termurah yang boleh didapatkan.

7. Internet Download Manager

Hahah, Internet Download Manager (IDM) ni abam bagi nama secara umum lah. Kalau pendek cerita, mana-mana pemuat turun lain yang anda lebih gemari juga boleh digunakan, EagleGet dan FlareGet sebagai contoh. Tiada pemuat turun tak lengkap rasanya.

8. Perisian Pejabat

Microsoft Office adalah alat (tool) yang mesti ada bagi melengkapkan sistem operasi. Melainkan anda memang hanya menjadikan PC anda sebagai tempat operasi untuk bermain permainan dan pusat media, maka perisian pejabat tidak dapat tidak wajib dipasang.

9. Netspeed Monitor

Sebenarnya aplikasi ini tidaklah begitu kritikal kepentingannya, tetapi dah jadi 'habit' pulak pada diri abam sendiri, suka melihat kelajuan internet sewaktu menggunakannya. Apabila perlahan sekurang-kurang kita tahu berapakah 'keperlahanannya' tu. Heheheh. Dengan itu bolehlah kita troubleshoot pula apa yang tak kena.

10. TeraCopy

Kalau dalam Windows 10, rasanya dah tak perlukan kepada aplikasi ini. Tetapi dalam Windows 7, ia masih relevan. Sedikit-sebanyak ia dapat melajukan proses salin dan tampal pada sistem anda.

11. DFX Sound Enhancer

Eheh, abam tak klasifikasikan ini sebagai wajib lah, tetapi kalau anda memang jenis 'kaki muzik', pasanglah ia. Pasti anda tidak akan dapat melayani muzik tanpanya selepas ini.

12. Pembaca PDF

Pada abam, abam lebih suka menggunakan Foxit Reader berbanding pembaca PDF yang lain. Ia banyak pilihan pada tetapan untuk menyesuaikan kegunaannya dengan diri kita. Siap ada tema.

Jadi inilah sedikit-sebanyak perkongsian aplikasi yang perlu dipasang selepas setiap kali anda format peranti anda. Sekiranya ada cadangan untuk tambahan, anda boleh komen. Nanti abam tambah. Silalah tekan butang share di bawah ini ya. Terima kasih!
Powered by Blogger.