BitChute Adalah 'YouTube' Versi Dikuatkuasakan Dengan BitTorrent


Kalau ada satu ciri pada YouTube yang 'memaksa' para vlogger untuk muat naik pada platform tersebut adalah jumlah/bilangan penonton/penggunanya yang memang luar biasa ramai.

Namun jika ada satu pula ciri tidak menarik yang menjadi bisa kepada vlogger ialah sekatan dan pelbagai peraturan yang menyukarkan.

Kini terdapat satu alternatif menarik yang mampu menjangkau perhatian dunia kepadanya, iaitu BitChute.

BitChute ialah sebuah platform untuk memuat naik video karya sendiri yang dikuasakan oleh teknologi BitTorrent, dengan misi untuk memulangkan semula kebebasan berkarya kepada pengguna.

Apa yang menarik tentang sistem ini ialah ia tidak menggunakan pelayan pusat, sebaliknya setiap pengguna yang memuat naik dan memainkan video pada laman itu adalah bertindak sebagai hos kepada video yang ditonton oleh mereka.

Ini menjadikan laman BitChute kurang dari segi kos menyediakan pelayan pusat yang sememangnya memerlukan dana yang tinggi, tambahan lagi apabila ingin menyediakan kepada pengguna bandwith yang sangat banyak.

Jika anda membuka mana-mana video, pemainnya secara lalai (default) akan mencari peers yang ada untuk video tersebut, menjadikan terdapat sedikit 'pause' ketika permulaannya. Ini adalah penting untuk memastikan kelancaran video.

Setakat ini, meskipun BitChute masih dalam pembangunan, kelancarannya boleh dipuji dan ia telah mendapat perhatian Feross Aboukhadijeh, individu yang bertanggungjawab mencipta WebTorrent.

Anda boleh hala ke BitChute di pautan ini: BitChute
Powered by Blogger.